גזים, רפלוקס ובעיות עיכול אחרות

גזים, רפלוקס ובעיות עיכול אחרות

שליש מהתינוקות בין גיל שבועיים לגיל שלושה חודשים סובלים מגזים.

הסימנים הנפוצים לכך הם התפתלויות, חוסר מנוחה והתקפי בכי ממושכים וקורעי לב, בייחוד בשעות הערב והלילה. הרפואה המערבית מסבירה את התופעה בכך שמערכת העיכול של תינוקות עדיין לא בשלה, ולכן גזים נוטים להצטבר בשולי המעיים, דבר הגורם לכאבים.

לפי הידע של תרפיית קרניוסקרל, יש שתי סיבות עיקריות לגזים אצל תינוקות. הראשונה היא גרוי יתר של עצב הואגוס המעצבב את כל מערכת העיכול (וגם את הלב והריאות). דבר זה קורה כשבעקבות המעבר בתעלת הלידה נדחס התפר שבין עצם האוקסיפוט לעצם הטמפורל (עליה נמצאת האוזן), דבר הגורם ללחץ על עצב הואגוס העובר בפתח קטן המצוי בתפר שבין שתי עצמות אלו בגולגולת התינוק. הלחץ גורם לגרוי יתר לעצב, וזה גורם לו לרדת לתת פעילות.

התוצאה השכיחה של תת פעילות של עצב הואגוס בתינוקות היא ריבוי גזים וקושי לשחרר אותם, רפלוקס או עצירות. סיבה נוספת שעלולה לגרום לגזים, רפלוקס בעיות עיכול אחרות היא מתח האצור בבטן ובסרעפת. כשהמתח שם חזק, עלול להווצר עיוות מסויים בושט שיקשה על מעבר החלב למטה לקיבה, מה שיגרום לעיתים לעליית חלב לא מעוכל חזרה למעלה, ויגרום צרבת או פליטות. פליטות של חלב מעוכל שקורות לא מייד אחרי היניקה או הבקבוק ונראות כמו קוטג' גם הן יכולות להופיע כשיש מתח רב באזור הבטן והסרעפת.

בטיפול קרניוסקרל בתינוק שסובל מגזים, רפלוקס או בעיות אחרות במערכת העיכול, המטפל יכול לחוש את הדחיסה בין עצמות הגולגולת וכן את המתח בבטן או בסרעפת ולשחרר אותם בעזרת מגע עדין. זהו טיפול עדין ויחד עם זאת רב עוצמה, וברוב המקרים מספיקים 3-5 טיפולים כדי להגיע להקלה משמעותית על הסבל של התינוק ושל ההורים גם יחד.

 ועד שתגיעו לטיפול, אולי תרצו לנסות את הטיפים הבאים לעזרה ראשונה לתינוק שלכם הסובל מגזים. פעולות אלו יכולות לעזור ולהקל באופן זמני, אך לא מסוגלות לרפא את המצב הפיזיולוגי שגורם למצוקה זו.

  • להשכיב את התינוק על ירך ההורה כשברכיו מקופלות, כך שנוצר לחץ נעים על הבטן שלו. זה עוזר לו להרפות ומשחרר זמנית את הכאב.
  •  לעשות לתינוק עיסוי בבטן, עם או בלי שמן.
  • להרים את רגלי התינוק ולקרב אותן לבטן שלו, ואז לעשות סיבובים עם הרגליים. יש סיכוי שהתינוק יתנגד לזה. אם זה המצב – אל תעשו בכוח. עשו זאת רק אם הוא מאפשר.
  • ללחוץ בנקודות דיקור סיני בצידי הטבור, בשקע שנמצא סנטימטר או שניים משני צידי הטבור. נסו למשש ולהרגיש את השקע שמזמין לחיצה בצידי הטבור. קשה להראות בדיוק איפה הנקודות כי זה אישי לגוף התינוק, וזה משהו שלומדים שנים לזהות ולדייק. יחד עם זאת, מגע אימהי אינטואיטיבי ידע לפעמים לזהות אותן.
  • לעשות חליטה חזקה של תה שומר וקמומיל ולתת לתינוק כפית או שתיים, שלוש פעמים ביום או לפני כל הנקה (לפי חומרת המצב).  חשוב – אם אין שיפור או יש תגובה לא טובה לתה – לא כדאי להמשיך.
  • לאם המיניקה – דיאטה בה תמנעי מאכילת מאכלים הגורמים לגזים במערכת העיכול שלך יכולה לעזור מאוד לתינוק שלך. אם את יודעת על דברים נוספים שלא מופיעים ברשימה שכאן למטה, וגורמים לך גזים, כדאי מאוד להמנע גם מהם.

חשוב  – יש להקפיד לא לאכול אפילו טיפה מהמאכלים האלו אם רוצים לראות שיפור אצל התינוק. ברשימה יש מאכלים שידועים כגורמים לגזים אצל מבוגרים, וגם מאכלים שנמצא בבדיקות בשיטת אייפק שיש סבירות גבוהה שאם האם תאכל אותם, הם יגרמו גזים לתינוקות. (תודה לדינה דיאמנט על התוספות מהאייפק).

רשימת המזונות שכדאי להמנע מהם:

הדסיה זיו שחם

קליניקה בפרדס חנה, טיפולים אונליין בכל מקום בארץ ובעולם

שתפו