חיים ללא פרוזק

למען הקורא הישראלי תרגמתי פרקים נבחרים מהספר Prozac Free, העוסק ביישום ההומיאופתיה הקלאסית בתחום ההפרעות הנפשיות והפסיכיאטריות.

הספר נכתב על ידי ג'ודית ורוברט אולמן, מטפלים בהומיאופתיה קלאסית המתמחים בתחום ההפרעות הנפשיות. הספר לא יצא לאור בעברית עד כה, ובכל זאת, כדי להקל על הקורא, כתבתי במקומות רבים את  שמו בעברית – "חיים ללא פרוזק".

ההקדמה לספר מתארת את הקשר בין הפרעות נפשיות לבין פסיכיאטריה, פסיכותרפיה והומיאופתיה קלאסית, ונכתבה על ידי פסיכיאטר שהוא גם הומאופת.

הקדמה מאת הפסיכיאטר מיכאל ר. גלאס לספרם של ג'ודית ורוברט אולמן "חיים ללא פרוזק"

חיים ללא פרוזק הוא תוספת מבורכת ונחוצה למספר הולך וגדל של ספרי הומיאופתיה המתפרסמים בשנים האחרונות. חיים ללא פרוזק וילדים בלי ריטלין, רב המכר הקודם של האולמנים, הם מהספרים הטובים ביותר המתמקדים אך ורק ביישום הפסיכיאטרי של ההומיאופתיה.

ג'ודית רייכנברג אולמן ורוברט אולמן הם האנשים המושלמים לכתיבת הספר הזה. כרופאים נטורופתים מורשים המוסמכים ברפואה הומיאופתית, הם מביאים לקוראים יותר מחמש עשרה שנות ניסיון כהומיאופתים ויותר מעשרים שנות ניסיון כמטפלים מקצועיים בתחום בריאות הנפש. הכרתי את ג'ודית ורוברט לפני חמש עשרה שנים, בתחילת הקריירה שלהם בהומיאופתיה. מאז הם הפכו להיות מהמורים והסופרים הידועים והמוערכים ביותר בקהילת ההומיאופתים של צפון אמריקה. יש להם כישרון מיוחד להעביר את הידע שלהם ואת אהבתם להומיאופתיה בצורה עניינית וקלה להבנה. מטרתם היא להפוך את ההומיאופתיה לנגישה ומובנת לקהל הרחב ולקהילה המקצועית, וכן להעלות את הסטנדרטים של הטיפול בהומיאופתיה ושל לימודי ההומיאופתיה.

אני פסיכיאטר והומיאופת. לעיתים קרובות מתייעצים איתי אנשים שרוצים לדעת האם ההומיאופתיה יכולה לעזור לבעיה נפשית או מנטלית כזו או אחרת – שלהם או של קרוב משפחה או של חבר. האם יש ספר מומלץ שהם יכולים לקרוא לפני שיקבעו פגישה? לצערי, עד עכשיו נאלצתי להמליץ על ספרים שאינם ממש מתאימים. סוף סוף נכתב ספר – חיים ללא פרוזק – שאליו אני יכול להפנות את אלו שמחפשים אלטרנטיבות לתרופות פסיכיאטריות, וניתן לי הכבוד לכתוב את ההקדמה שלו.

תיאורי המקרה, המהווים את החלק הגדול ביותר של הספר, הם דוגמאות נפלאות לדרך בה ההומיאופתיה עזרה לאנשים עם בעיות מנטליות, רגשיות, התנהגותיות ואישיותיות. לקורא שאינו בעל ניסיון קודם בהומיאופתיה, המקרים המוצגים עלולים להיראות כניסים שאינם מתקבלים על הדעת. תוצאות כאלו עם תרופות מדוללות מאוד ולא מזיקות? כן. לו היינו שואלים הומיאופתים מוסמכים ומנוסים אם גם הם מגיעים לתוצאות כאלו, כל אחד מהם היה עונה, "כן, זה מה שקורה כשנותנים את התרופה ההומיאופתית הנכונה." בשלושים שנותיי כפסיכיאטר מצאתי שוב ושוב כי אין דבר המשתווה להומיאופתיה ביעילות בה היא מטפלת בבעיות נפשיות ומנטליות כאשר המטפל הוא הומיאופת מוסמך שהוכשר כהלכה.

מדוע בארצות הברית נדרש להומיאופתיה זמן רב כל כך כדי לפרוץ משולי הרפואה לתוך המיינסטרים בעוד שבאירופה, בדרום אמריקה ובהודו היא אמנות ריפוי מקובלת מזה זמן רב? הסיבות לכך ללא ספק מורכבות. גישה חומרנית חזקה במדע וברפואה בארצות הברית היתה אחד הגורמים המשמעותיים. מה שאיפשר להומיאופתיה לצאת מהבידוד היתה התרופפות הגישה החומרנית המכניסטית של הקהילה המדעית והאינטלקטואלית, יחד עם הפופולריות הגוברת של רעיונות ויטאליסטיים. במקביל בורכה ההומיאופתיה בהופעתם של מורים מבריקים. דבר זה איפשר להומיאופתים קלאסיים מודרניים רבים להרחיב ולהעמיק את הידע שלהם בקצב מהיר מאוד, ולשאוף (ואף להשיג) תוצאות מצויינות כמו אלו המתוארות על ידי האולמנים בספריהם. חיים ללא פרוזאק מתאר יפה את "ההומיאופתיה החדשה", אם יותר לי להמציא מונח כדי להבדיל אותה מהתיאוריה ומהיישום של המאה התשע עשרה, על התובנות העמוקות והחודרות שלה לתוך נפש המטופל ועל היכולת להתאים את התרופה ההומיאופתית המדוייקת ביותר.

ההומיאופתיה החדשה חוקרת ביסודיות, לעומק ובדיוק רב את הקשיים של המטופל. הקורא ודאי שם לב לכך שאין ז'רגון פסיכיאטרי או פסיכולוגי בניתוח ההומיאופתי. המטופל מתואר ומובן במושגים שלו עצמו. על ההומיאופת להבין את המטופל באופן נכון ולעומק על סמך דבריו של המטופל ועל סמך ההתבוננות בו. ההומיאופת חייב לכבד את הביטוי העצמי הייחודי של המטופל. לעשות זאת בדרך אחרת משמעו להסתכן בכישלון.

על אף שביכולתה של ההומיאופתיה ליצור תוצאות דרמטיות אצל מטופלים פסיכיאטריים רבים, בואו לא נשפוך את התינוק יחד עם מי האמבטיה. כרופא, פסיכיאטר והומיאופת לא זרקתי את פנקס המרשמים. תרופות פסיכיאטריות הן עדיין חסרות תחליף במקרים רבים. אף כי אני מעדיף לטפל בהומיאופתיה בכל מטופל, השימוש הבו-זמני בתרופות פסיכיאטריות עשוי להיות הכרחי, לפחות באופן זמני ולפעמים באופן קבוע. אפילו במקרים בהם איננו יכולים להוריד את המטופל לגמרי מתרופות פסיכיאטריות, לרוב אפשר יהיה להפחית את המינון ועל ידי כך להפחית תופעות לוואי לא נוחות, ובד בבד להביא לשיפור ממשי בתיפקוד.

ברוב המקרים, טיפול הומיאופתי בהפרעות מנטליות ורגשיות מביא לעלייה בחיוניות, במודעות העצמית ובתחושת הרווחה. אם תיושם בקנה מידה רחב, יש בהומיאופתיה הבטחה גדולה כפסיכיאטריה חברתית. אם תיושם במערכת בתי הסוהר, תקטן החזרה לפשע באופן משמעותי. קורבנות ומבצעים של אלימות מינית מגיבים טוב להומיאופתיה. ניתן יהיה למנוע ולשרש התנהגויות אנטי סוציאליות של בני נוער וילדים המפריעים את הסדר בבתי הספר אם ההומיאופתיה תהיה נגישה באותה מידה כמו ריטלין. צריך רק להקיש מתיאורי המקרה המופלאים המתוארים בספר זה, כדי לדמיין את האפשרויות לטרנספורמציה חברתית בעזרת שימוש נרחב בהומיאופתיה לטיפול בהפרעות מנטליות, רגשיות ואישיותיות, שהן הסיבות הישירות והעקיפות לרוב הסבל על פני כדור הארץ.

חיים ללא פרוזק הוא הרבה יותר מאשר מבוא להומיאופתיה פסיכיאטרית. הומיאופתים מקצועיים ימצאו שהספר הזה שימושי ורב השראה; המחברים מציגים תרופות לא שגרתיות רבות הבאות היישר מחוד החנית של התיאוריה והיישום של ההומיאופתיה החדשה. פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ופסיכותרפיסטים אחרים עשויים לגלות אלטרנטיבה לתרופות קונוונציונליות עבור המטופלים הזקוקים לתרופות. טיפול הומיאופתי אינו תחליף לפסיכותרפיה. פסיכותרפיסטים שיפנו מטופלים להומיאופתים לא רק שיופתעו מההקלה במצוקה שמאפשר הטיפול ההומיאופתי, אלא גם יהיו מרוצים מההעמקה בתהליך הפסיכותרפיוטי של המטופל. ההומיאופתיה מביאה להגברת היכולת להבנה עצמית ולתובנה עמוקה, המאפשרת לתרפיה להתקדם בצורה מהירה ויעילה יותר. התרופות ההומיאופתיות המופלאות האלו מצליחות "לשבור" את ההתנגדות לתרפיה. טיפול הומיאופתי מסיר דיכאון, חרדה, מחשבות שווא, דיסוציאציה וסימפטומים אחרים, ובכך מסייע לתרפיה לעשות את מה שהיא עושה הכי טוב: לקדם את הגדילה וההתפתחות על ידי מודעות עצמית.

ההומיאופתיה היא מתנה לאלו הרוצים להבין את עצמם לעומק, להסיר שליליות ולחיות בצורה רחבה יותר, באהבה וביצירתיות. ההומיאופתיה, עדינה בצורה יוצאת דופן ויחד עם זאת עוצמתית ביותר, נועדה לאלו המבינים כי פטיש הזהב פותח את דלת הברזל.

מיכאל ר. גלאס,MD , איתקה, ניו יורק.

* ההקדמה לספר תורגמה על ידי הדסיה זיו שחם, הומאופתית מוסמכת, מתמחה בהפרעות נפשיות.

להתראות, הדסיה

קליניקות בתל אביב ובפרדס חנה. 

לשאלות, ייעוץ וקביעת תור התקשרו אלי ל – 052-2395005

 אפשר גם למצוא אותי בפרופיל האישי שלי בפייסבוק, בטופס פנייה כאן משמאל ובמייל: homeodas@gmail.com

שתפו