לאמהות ותינוקות אחרי קיסרי

לאמהות ותינוקות אחרי קיסרי

למה כדאי לאמהות ולתינוקות לקבל טיפולי קרניוסקרל אחרי ניתוח קיסרי?

  • קרניוסקרל הוא טיפול במגע עדין והקשבה עמוקה לגוף.
  • הוא נעשה במגע עדין ובלבוש מלא על מיטת טיפולים, ומעודד את הגוף לעשות את כל השינויים שהוא שואף באופן טבעי לעשות.
  • קרניוסקרל הוא אחד הטיפולים היעילים ביותר לשיקום, ולכן יכול להביא להקלה גדולה גם לגוף וגם לנפש אחרי ניתוחים, פציעות וטראומות מכל סוג.

לאמהות

טוב לקבל טיפול קרניוסקרל גם אחרי לידה רגילה, מאחר והוא מזכיר לגוף היולדת את תכנית הבריאות שלו, תומך בארגון ואיזון מחדש של הגוף ויעיל מאוד בשחרור המתחים שנצברו בו בעקבות הלידה. הוא עוזר בהחזרת האגן למצבו הקודם, בהקלה על כאבי גב תחתון ובאיזון מערכת העצבים במקרים של עייפות או דיכאון אחרי לידה, וכך הוא עוזר ליולדת לעמוד בדרישות האמהות.

אחרי ניתוח קיסרי הטיפול חשוב עוד יותר מאשר אחרי לידה רגילה, מאחר וניתוח קיסרי הוא ניתוח בטן גדול, וחשוב לארגן מחדש את המעיים שעברו שינויים רבים בגלל הניתוח, ולשקם את החתך ואת השרירים סביבו.

בנוסף, הטיפול יעיל גם בהקלה על תופעות שקורות רק אצל חלק מהנשים, כמו הופעת רצועה של חוסר תחושה סביב המותניים, כאבים בגב התחתון או כאבי ראש שמופיעים אם התרחשה דליפה של נוזל המוח והשדרה בזמן הניתוח,  בעקבות ההרדמה האפידורלית.

הטיפול עוזר לשחרר שרירים שעבדו קשה מדי או נחלשו בזמן ההריון, וכך עוזר לשקם גם את האגן וגם את רצפת האגן. הוא מאפשר רגיעה עמוקה של מערכת העצבים ומשחרר מתחים מהרקמות הרכות, וכך מקל על הגוף להתמודד עם אי הנוחות שכרוכה בסחיבת התינוק ובטיפול בו.

מבחינה נפשית, בייחוד אחרי קיסרי חירום, עלולה להופיע חוויה של טראומה או אבל על חוויית הלידה הרצויה. במקרים כאלו הטיפול יעזור לעבד את חוויית הלידה ולעשות לה אינטגרציה בדרך מיטיבה לגוף ולנפש.

לתינוקות

טיפולי קרניוסקרל מצויינים לכל תינוק או תינוקת אחרי לידה, כדי לאפשר להם נחיתה רכה בעולם. הטיפול מאזן ומרווח את עצמות הגולגולת, מאזן את מערכת העצבים ועוזר לגוף לשחרר את טראומת הלידה.

לתינוקות שנולדו בניתוח קיסרי הטיפול חשוב במיוחד, מכמה סיבות.

בלידה וגינאלית המעבר בתעלת הלידה יוצר דחיסה של עצמות הגולגולת של התינוק, וכך מאפשר "התנעה" של מבנה במוח הקרוי החדר השלישי, וגם של מערכת העצבים. כיוון שתינוקות שנולדו בניתוח קיסרי יזום לא עוברים את ההתנעה הזו, יש מקרים בהם הם יהיו תגובתיים פחות מהרגיל, אולי אפילו אפאתיים, וברוב המקרים הם יהיו תינוקות שצריכים קשר ומגע צמודים עם ההורים.

בהמשך החיים סביר גם שיתגבשו בהם אמונות שקשורות ללידה, שהיא חוויה מעצבת ממדרגה ראשונה. תינוקות שנולדו בקיסרי לא עשו מאמץ אקטיבי ולא הפעילו רפלקסים של דחיפה כדי לצאת דרך תעלת הלידה החוצה אל העולם,  לכן עלולה להתקבע בהם בשלבים מאוחרים יותר של החיים תפיסה שהדברים אמורים להגיע אליהם בקלות, ולכן עלול להיות להם קושי להתאמץ ולעמוד באתגרים.

בתחילת החיים זה יכול להתבטא בכך שיהיה צורך תמידי להעסיק אותם ולהציב להם אתגרים מבחוץ.

בנוסף, הניתוח הקיסרי, גם אם יזום וגם אם חירום, מביא למעבר חד ומהיר מאוד מהסביבה המוגנת של הרחם אל העולם החיצון על כל הדרישות שלו, ולשינוי לחצים פתאומי ברמה הפיזית.  המעבר החד יכול ליצור שוק אצל התינוק ובעקבותיו התכווצות ברקמות הגוף.

בניתוח קיסרי חירום, התינוק עלול לחוות גם את הטראומה שקשורה לסיבוך שהביא לניתוח, וגם את הטראומה של שינוי הלחץ המהיר.

במקרים בהם התינוק היה תקוע במעמקי האגן של האם, יכול להיות גם שהיה לא קל לחלץ אותו משם, והרופא נאלץ למשוך אותו בכוח כדי להוציא אותו.

בעיה נוספת שעלולה להופיע היא ברפלקס היניקה, בעקבות האפידורל או סמי ההרדמה האחרים שהאמא קיבלה.

לסיכום

כדי לרכך את הדברים שנאמרו כאן, כי המטרה היא הרי לרכך את הנחיתה בעולם לתינוקות וכך גם להורים ולכל המשפחה, חשוב לזכור שהניתוח הקיסרי מציל חיים, ושהדבר החשוב ביותר הוא תינוק חי ואמא חיה.

להיות אנושי אומר שבגוף שלנו הבריאות מתקיימת תמיד לצד דפוסים של מתח וחוסר איזון.

הבשורה הטובה היא שבעזרת טיפולי קרניוסקרל אפשר ברכות ובעדינות לשחרר את דפוסי המתח, וכך להקל גם על התינוק וגם על האמא ועל כל  המשפחה.

הדסיה זיו שחם

קליניקה בפרדס חנה, טיפולים אונליין בכל מקום בארץ ובעולם

שתפו